Biblioteka szkolna

      Biblioteka szkolna w Szkole Podstawowej w Soczewce funkcjonuje od 1 września 2004 roku. Jest nie tylko miejscem, w którym się wypożycza książki i upowszechnia literaturę, ale jest przede wszystkim miejscem, do którego uczniowie przychodzą by rozmawiać o szkole, o sobie, by dzielić się swoimi radościami i troskami. Biblioteka to takie centrum, pogotowie uczniowskiej duszy. Często bywa i tak, że nawet po skończonych zajęciach lekcyjnych uczniowie przychodzą i rozmawiają o tym jak minął im dzień.

      Każdy uczeń traktowany jest indywidualnie. Dla każdego z nich należy wyszukać odpowiednią książkę. Często taką, która odpowiada nie tylko ich zainteresowaniom, ale również i taką, której treścią jest refleksja. Takie działanie ma na celu ugruntowanie w uczniach poczucia, że książka dostarcza nie tylko niezbędnej wiedzy w wielu dziedzinach życia ale ukazuje i odkrywa świat fantazji, baśni i prowadzi wieloma ścieżkami.

      Zbiory biblioteki szkolnej są wciąż aktualizowane, nie tylko o lektury, dziecięcą i młodzieżą literaturę , ale również o pozycje metodyczne dla nauczycieli. Chcąc sprostać zapotrzebowaniom czytelniczym, przeprowadzane są wywiady biblioteczne z młodzieżą, a także z nauczycielami, by zbiory biblioteki spełniały swą funkcję.

      Każdy nadchodzący rok szkolony jest zaplanowanym, w tym także praca biblioteki szkolnej. W oparciu o plan, realizowane są wraz z uczniami jego zadania. Każdy nowy pomysł jest włączany i w miarę możliwości realizowany. Takie postępowanie sprzyja nie tylko wzajemnemu zaufaniu, potrzebie wspólnego działania, ale też i pozwala na realizowanie takich zamierzeń, które są częścią życia uczniów w szkole.

      Biblioteka opiekuje się również Samorządem Szkolnym. Redagowane są informacje samorządu na gazetkę szkolną oraz organizowane szkolne imprezy. Rozumiejąc potrzebę aktywnego działania uczniów, zostało utworzone Biblioteczne Koło Przyjaciół, które redaguje miesięczne kalendarium ważnych wydarzeń w bibliotece i uczestniczy w przygotowaniach imprez bibliotecznych. W przerwach lekcyjnych pełnione są przez uczniów klasy VI dyżury biblioteczne polegające na obsługiwaniu czytelnika.

      Biblioteka żyje pełnią życia, niepisaną jej zasadą jest brak ciszy, chyba, że jest ona niezbędna podczas nauki i skupienia. Biblioteka szkolna była miejscem, do którego się biegnie z radością. W ramach rocznego planu zajęć bibliotecznych prowadzimy niemalże codzienną akcję pt. "Cała Polska czyta dzieciom, a mnie poczytaj Ty koleżanko, kolego!". Takie głośne czytanie w obecności swoich rówieśników powoduje, że czytający i słuchający odrzucają skrępowanie przed publicznymi występami, a także potrafią zrozumieć i unikać krytyki wobec swoich kolegów, gdyż oni wkrótce mogą uczynić to wobec nich. Takie działania są możliwe do realizacji, gdyż kieruje nimi szczerość, spontaniczność i wzajemne rozumienie potrzeb.

      Przebojem bibliotecznym roku 2004 było zorganizowanie warsztatów malarskich, malowanie na szkle ulubionych bohaterów książek w ramach "Interdyscyplinarnych warsztatów ekologiczno- artystycznych Soczewka 2004", w których udział wzięły dzieci z naszej szkoły oraz licznie zaproszeni goście. Możliwość wymiany doświadczeń, a także kontaktów z dziećmi z innych szkół, oraz artystami prowadzącymi warsztaty dały niezapomniane wrażenia i dostarczyły wiedzy nie tylko o książce, jego autorze ale i ilustratorach literatury dziecięcej. Wrzesień 2004 roku, został zapamiętany przez uczniów nie tylko z racji rozpoczęcia roku szkolnego ale i możliwości przeżycia wspaniałych chwil.

      Nieco odmiennym wydarzeniem było przygotowanie i przeprowadzenie wystawy i zabawy z okazji "Światowego Dnia Pluszowego Misia" w ramach Międzynarodowego Dnia bez Futra czyli szanujmy zwierzęta. Cała szkoła aktywnie włączyła się w zbieranie i przynoszenie do biblioteki pluszowych misiów, które z okazji tego dnia są symbolem szacunku do świata przyrody , zwierząt w szczególności. Przy okazji tego wydarzenia uczniowie i nauczyciele poznawali pluszowe misie - przytulanki swoich rówieśników, zaś nauczyciele zaprezentowali uczniom swoje pluszowe misie z dzieciństwa, gdyż takie jeszcze przetrwały. Połączone zatem zostały wszelkie możliwe środki, by osiągnąć cel. Została poszerzona wiedza o tym jak żyją zwierzęta, jaki świat przyrody jest przez nich zamieszkiwany, dlaczego należy aktywnie uczestniczyć w działaniach ekologicznych. Ważnym elementem tej imprezy było też i to, że dzieci miały okazję do poznania historii zabawki swojego rówieśnika i nauczyciela, a to utrwaliło w nich poczucie wzajemnego poszanowania nie tylko do cudzej własności ale i do wspomnień z nią związanych.

      Każda impreza szkolna i biblioteczna jest wspaniale odbierana przez uczniów i stanowi dla nich nowe doświadczenia. Czasami bywa tak, że biblioteki szkolne są takim zapomnianym zakątkiem szkolnym, ale tylko dla tych którzy je izolują od uczniów. Biblioteka musi być miejscem gdzie się rozmawia, dyskutuje, śpiewa i słucha muzyki. Może nie wszystko jest jeszcze zrobione, ale na pewno jest lepiej, że jeszcze wiele można zrobić. Biblioteka Szkolna w Soczewce jest zawsze wypełniona "po brzegi".

Nauczyciel bibliotekarz SP w Soczewce Iwona Traczyk.


strona główna